UH-1Y

#Venom
uh-1y-001.jpg
0701.jpg
uh-1y-007.jpg
uh-1y-006.jpg
uh-1y-005.jpg
uh-1y-004.jpg
uh-1y-003.jpg
uh-1y-002.jpg
uh-1y-001.jpg
uh-1y-venom-0001.png
uh-1y-venom-0002.png
uh-1y-venom-0003.png
uh-1y-venom-0004.png
uh-1y-venom-0005.png
uh-1y-venom-0006.png
uh-1y-venom-0007.png
uh-1y-venom-0008.png
uh-1y-venom-0009.png
uh-1y-venom-0010.png
uh-1y-venom-0011.png
uh-1y-venom-0012.png
uh-1y-venom-0013.png
uh-1y-venom-0014.png
uh-1y-venom-0015.png
uh-1y-venom-0016.png

Bell UH-1Y VENOM je víceúčelový vrtulník, vyrobený americkou firmou Bell Helicopter Textron z Texasu. Vrtulník je opatřený dvojicí výkonných turbohřídelových motorů T700GE, které pohání nový čtyřlistý kompozitní rotorový systém s balistickou odolností proti palným zbraním až do ráže 23 mm. Sdílí až 85 % svých součástek s bitevním vrtulníkem AH-1Z VIPER. Vrtulník je též známý pod přezdívkou „Super Huey“ podle předchůdce nebo „Yankee“ podle označení písmene „Y“ v hláskovací tabulce NATO.

HISTORIE

Víceúčelový UH-1Y VENOM patří do takzvané linie vrtulníků „Huey“, sahající k jeho předchozím modelům. VENOM je nejmladším členem této rodiny vrtulníků a následovníkem legendárního veterána UH-1 Iroquois. Oproti předchůdci je doslova napěchovaný nejmodernější senzorikou a avionikou. Původní Huey byl lehce rozpoznatelný charakteristickým zvukem při letu. U nového stroje tomu již tak není díky modernímu čtyřlistému rotoru, který mu ve vzduchu mimo jiné poskytuje i vyšší stabilitu. První let prototypu stroje UH-1Y se uskutečnil již v roce 2001. V roce 2008 proběhlo představení stroje veřejnosti a začala sériová výroba trvající dodnes.

DVOJČATA

VENOM a VIPER jsou prakticky dvojčata, mají totiž 85 % stejných dílů, to výrazně snižuje nároky na logistiku, servis, údržbu a provozní zázemí. Sdílejí stejný motor, integrovaný systém pro mise a dynamické komponenty, jako je například čtyřlistý rotorový systém. Díky velmi podobné avionice mohou posádky obou strojů využívat i stejný letový simulátor.

VÝZBROJ

Jelikož se jedná o víceúčelový stroj, vyniká velkou přepravní kapacitou a disponuje i vysokou palebnou silou. VENOM může být vyzbrojen dvojicí kulometů M240 ráže 7,62 mm, GAU 16/A ráže 12,7 mm nebo rotačními kulomety GAU17/A ráže 7,62 mm. Dále je schopen na dvou závěsných bodech nést rakety vzduch–země.

Délka17,78 m
Výška4,45 m
Maximální rychlost304 km/h
Průměr nosného rotoru14,88 m
Maximální vzletová hmotnost8390 kg
Akční rádius241 km
Kapacita12 osob
Výkon2× 1363 kW
uh-1y-001.jpg

UH-1Y

Vrtulníky

Bell UH-1Y VENOM je víceúčelový vrtulník, vyrobený americkou firmou Bell Helicopter Textron z Texasu. Vrtulník je opatřený dvojicí výkonných turbohřídelových motorů T700GE, které pohání nový čtyřlistý kompozitní rotorový systém s balistickou odolností proti palným zbraním až do ráže 23 mm. Sdílí až 85 % svých součástek s bitevním vrtulníkem AH-1Z VIPER. Vrtulník je též známý pod přezdívkou „Super Huey“ podle předchůdce nebo „Yankee“ podle označení písmene „Y“ v hláskovací tabulce NATO.

Délka

17,78 m

Výška

4,45 m

Maximální rychlost

304 km/h

ah-1z-001.jpg

AH-1Z

Vrtulníky

Bell AH-1Z VIPER je bitevní vrtulník s vysokou balistickou odolností, vyrobený americkou firmou Bell Helicopter Textron z Texasu. Vrtulník je opatřený dvojicí výkonných turbohřídelových motorů T700GE, které pohání nový čtyřlistý kompozitní rotorový systém. Kokpit dvoučlenné posádky má tandemové uspořádání, přičemž vrtulník může být pilotovaný z předního i zadního stanoviště. Klíčovým vylepšením je přilbový zaměřovač Top Owl od společnosti Thales, který spolu s 3D mapou umožňuje posádce lepší navigaci. VIPER sdílí až 85 % svých součástek s víceúčelovým vrtulníkem UH-1Y VENOM. Je též známý pod přezdívkou „Zulu“ podle označení písmene „Z“ v hláskovací tabulce NATO.

Maximální rychlost

411 km/h

Délka

17,75 m

Výška

4,37 m

CASA C-295

Letadla

CASA C-295 je dvoumotorový vrtulový transportní letoun od španělské firmy EADS-CASA, vyráběný od roku 1997 v mnoha verzích. První letoun CASA C-295M pro vzdušné síly AČR přistál na letišti v Kbelích roku 2010. Stroj dovede přepravit až 71 vojáků bez výstroje (či 47 vojáků s taktickou výstrojí a se zbraněmi) nebo tři lehká vozidla, například typu Land Rover. Vysoká mobilita ozbrojených sil je v dnešním globálním světě nepostradatelná, proto je důležité disponovat letadly s velkou přepravní kapacitou a doletem, jako má CASA.